söndag 13 juni 2010

Sweden Rock - en summering av en fantastisk helg!




Jaha, då sitter vi här i husbilen på väg hem. Kollar igenom spelschemat och reflekterar över helgen som varit. Det är alltid med lite vemod man lämnar festivalcampingen på söndag morgon. Samtidigt som man längtar efter en dusch då såklart.

Årets roligaste, mest fantastiska och mest överraskande spelning i år var helt klart Steel Panther. Jag HAR lyssnat lite på dem. Men att de skulle vara så fantastiska live hade jag inte den blekaste aning om. Jag hade ont i magen efteråt för jag hade skrattat så mycket. Läser man recensionerna så verkar det som att det finns de som håller med mig ;)



En av de spelningar jag längtat mest efter var helt klart WASP. Såg dem för några år sen på Kåren och har velat se dem igen sen dess. Blackie Lawless håller fortfarande och ser precis likadan ut som han gjort de senaste trettio åren ;) Sågklingorna var också med och Blackie passade på att nämna Siewert Öholm ;)


En annan snubbe som oxå fortfarande håller och är lika snygg som alltid är Steven Tyler, Aerosmith. Kändes som att det inte var lika bra som på SRF för två (eller är det tre?) år sedan, men ändå HELT fantastiskt! Att de inte fick headlina igår är tamefan ett j-vla under. Istället fick vi dras med Axl Rose (tänker inte ens kalla det för Guns n Roses) som dyker upp 50 minuter efter utsatt tid och gör en usel spelning.




Ratt blev strukna och istället fick vi Pretty Maids. Helt ok men jag hade verkligen velat se Ratt. Såg dem senast år 2000 på Monsters of the Millennium-turnén med Alice Cooper och Dio (r.i.p) Zeppelin Stage hade i år bytt namn till Dio Stage och det var många hyllningar samt tysta minuter till hans minne. Long live Rock n´Roll!

Annat kul vi såg var Bigelf (SATAN va bra!!!), Billy Idol, Stone Sour, Danzig, Conny Bloom, Rick Springfield (som givetvis körde Jessie´s girl), Skyclad, Point Blank, Opeth etc etc....

Flest konstiga basar samt lägst skurna skinnbyxor hade som vanligt killarna i DAD, mest tjock hade Gary Moore blivit, flest fioler i Skyclad och mest evil (kanske på delad förstaplats med Mayhem;) var Behemoth.




Hårdrockiga flaggor vid campet såklart. I år bodde vi på Å-campingen - blir lätt att vi bor där nästa år också. Måste erkänna att jag tyckte det var gött att bo i husbil. Tack Frittes moster för att vi fick låna!


Lite blandat väder. Blåste en hel del.



Å så var det sol :) Då kom alla fina hemmabyggen fram ;)

Inga kommentarer: